6 Nisan 2018 Cuma

Çello Rüyası





Güzelce görmek için iyice ölmek lazım. Ölmekten kastım yaşamın son bulması değil. Sonsuz olmadığımızın farkındalığı ile yaşamaya başlamak bence değişimin başladığı an. İyice ölmüşseniz görme haliniz de bundan etkilenir. Geçenlerde bir rüya gördüm. Bir çeşit zihinsel aktivitelerimi anlamaya çalışan bir makineye bağlanmıştım ve bu makineden kurtulduktan sonra "ne oldu" diye sorduğumda gördüğünüz resimlerden sadece çello resmine çok aktif tepki verdiniz, çelloyu çalmaya çalıştınız gibi bir yanıt aldım. Hayatımda enstrüman çalmayı hiç başaramamış biri olarak gördüğüm bu rüya bana öğrenme tutkumu işaret etti. Öğrenme tutkumu gördüm ve yaşamda bilmediğim şeylerin beni çok heyecanlandırdığını daha iyi anladım. Sınırlı ve sonlu olduğumuz bilinci ve belirsizlikler insanı kötü etkiler gibi gözüküyor ama insan bu iki gerçeği kabul edebilir ve onlara bakışını değiştirirse en karamsar zamanında bir ayrıntı ile, bir anı ya da bir öykü ile aktif cevaplar verecek ve hatta yaşadığı tüm olumsuzluklara meydan okuyabilecektir. 

İyice yaşamak demedim, farkındayım. İyice ölmek dedim çünkü ölmek yaşamak kadar gerçek ama yaşamdan kat kat fazla farkındalık yaratma gücü var. Her şeyi sıralamaya çalışırken ya da belli bir düzen içinde anlamaya çalışırken birden bir şey yaşamınızı kesintiye uğratıyor ve bu bazen aşk ve bu bazen sevdiğiniz birinin kaybı bazen de bir kitap... Yaşamınızın kesintiye uğraması ile bambaşka bir insan olma ve hayatı eskisinden çok daha farklı algılama olanağınız var. Bu yaşam deneyimi bir çeşit ölüm. Belki de şöyle demeliyiz: " Ah bu ölüm çekilmez/ içindeki farkındalık olmasa" Siz bu deneyimi herkes ne der ya da nasıl düşünür düşüncesinden sıyrılamadan yaşarsanız iyice ölme şansınızı ya da başka bir insan olma şansınızı yitirirsiniz. 

Rüyama dönecek olursak belki de bana kalem, daktilo, akrilik boya, tuval de gösterdiler ama sadece çelloya yanıt verdim çünkü o çello gelecek demek. Geleceğe ve bilinmeze böyle güçlü bir yanıt verdiğim için kendimi seviyorum.
Yaşamın hesaplanabilir olmadığını anlatan Dostoyevski'ye saygı ile...

Yasemin Şenyurt
05.04.2018
Ankara 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder